Alla inlägg den 13 februari 2014

Av Ulrika - 13 februari 2014 10:00

Först ord hämtat från wikipedia:

 

Agne - ett fornnordiskt mansnamn som är sammansatt

av orden ágr 'egg, spets' eller möjligen agi som betyder

'oro, fruktan' och ny som betyder 'ny, ung'.

 

Ove - Namnets betydelse är omtvistat, i Danmark menar

man att det har samma ursprung som Åge/Åke, medan man

i Sverige oftast hävdar att det har sitt ursprung i det fornnordiska 

Agh - egg, men det kan även ha sitt ursprung i ordet agi- oro, fruktan.

 

Jag sammanfattar på mitt sätt   

Kan man tänka att namnen kan få påminna om egg/spets.

Lägg gärna även till tanke "ny".

 

Då kan det bli som en längtan för oss, gärna mig, att få mer och 

mer komma med "tanke spets". Och gärna att det får bidra till "ny".

 

  

 

Att då och då få komma med ord som ger "jaha kan det va så,

är det så?".  Gärna att orden får ge nytt liv kanske, nytt hopp.

 

Nu får du lite inblick i "kvällsmatsdiskuterande"...

Vi pratade om kommande inlägg. Spets, ung...

 

Jaha hundvalp

 

En mycket ovanlig namnsdagstanke... kanske ska hålla mig

till bara wikipedia, men gillar fundera.

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards