Alla inlägg under januari 2022

Av Ulrika - 31 januari 2022 17:00

Ödmjuk förtröstan

En pilgrimssång av David.

 

Herre, mitt hjärta är inte högmodigt,
mina ögon är inte stolta.
Jag ägnar mig inte åt stora ting,
åt sådant som är för svårt för mig.
Nej, jag har lugnat och stillat min själ
som ett avvant barn hos sin mor.
Som ett avvant barnär min själ i mig.
Israel, hoppas på Herren,
från nu och till evig tid!

Psaltaren 131

 

Vi, varken du eller jag, behöver kämpa mer.

Var stilla. Var ödmjuk inför Gud.

 

 

Av Ulrika - 28 januari 2022 17:00

Ok.


Det är ok när du inte klarar. Det är ok.


Du kommer alltid att vara älskad. Genom allt.

Av Ulrika - 24 januari 2022 17:00

Om inte Herren bygger huset
bygger arbetarna förgäves.
Ps. 127:1

Av Ulrika - 19 januari 2022 17:00

Hej du fina och du bästa!

 

När jag skrev min bok... Den senaste boken - den som växer ...

Hade jag en del texter som till slut inte fick komma med.

Det var viktiga texter, men jag fick för mig att de inte fick plats.

Kanske ka lite hamna här istället? Läs om du vill. Jag tror bakgrunden

var att jag funderade över en bit av blomman som skulle heta Allan -

lugn och harmonisk.



"Mina tankar förs till Sackeus. Det står om honom i Lukas 19.

Han ville se vem Jesus var men kunde inte för folkets skull, eftersom

han var liten till växten. Då sprang han i förväg och klättrade upp i ett

mullbärsfikonträd för att se Honom, eftersom Jesus skulle komma den vägen.
Lukas 19:3-4

Ser du att Sackeus inte ville göra väsen av sig, men han ville verkligen

försöka se Jesus. Kan inte riktigt tänka att det där att klättra upp i träd var

lugnt och harmoniskt. Det var i alla fall ett försök att se. Se på avstånd.

Trodde han.

När Jesus kom till det stället, såg Han upp och sade till honom:

"Sackeus, skynda dig ner, för i dag måste jag gästa ditt hem."

Lukas 19:5

WOW! Jesus visste platsen. Jesus visste till och med namnet.

Nu låtsas vi lite att du är den där Allan. Allan som är viktig i att vara lugn, men

Men kanske har du inte förstått än, kanske har inte jag förstått,

att Jesus har sett platsen. Jesus vet namnet. Jesus vill gästa ditt hem.

Mitt hem. Vad är vårt svar då?"

 

Kanske var den texten till dig. Av en händelse tittade du in här.

Du hade nog aldrig velat köpa min bok. Då fick du tillgång till

det som aldrig blev publicerat.

 

Till dig, du som trots allt vill stötta mig, kan klicka här, så kommer

du till boken:

 

https://www.litenupplaga.se/2087

 

 

Av Ulrika - 17 januari 2022 17:00

Hej du fina!

 

När jag läser Bibeln har jag valt att läsa lite kortare stycken.

Du som följer mig via youtube vet att jag under en längre tid har

haft lite problem med mina ögon. Kan inte fokusera så som jag vill.

Därför känns det mer överkomligt att läsa kortare, men målet kan vara

att det blir längre stunder och stycken. Tror jag behöver det.

 

I torsdags läste jag om när påskmåltiden skulle bli förberedd:

 

Den sista påskmåltiden förbereds

Så kom den dag i det osyrade brödets högtid då påskalammet skulle slaktas.Då sände Jesus i väg Petrus och Johannes och sade: "Gå och gör i ordning så att vi kan äta påskalammet."De frågade honom: "Var vill du att vi gör i ordning?"  Han svarade dem: "När ni kommer in i staden ska ni mötas av en man som bär en vattenkruka. Följ honom till huset där han går in  och säg till husets ägare: Mästaren frågar dig: Var är gästrummet där jag kan äta påskalammet med mina lärjungar?Då ska han visa er en stor sal på övervåningen som är inredd. Gör i ordning där."
De gick och fann att det var som Jesus hade sagt dem. Och de gjorde i ordning påskalammet.
Lukas 22:7-13

 

Det är två saker som jag gärna vill att vi ska ta med oss från händelsen.

Säkert finns någon mer som du tänker på.

 

1. Petrus och Johannes hade stor tillit till Jesus. De hade förtroende.

De frågade helt enkelt var de skulle förbereda. De visste att det var

Jesus som visste det bästa. De litade på Honom.

 

2. Det hände så som Jesus sagt. Jesu ord var att lita på.

 

 

Önskar dig vara trygg i att det kan få vara samma även för dig.

 

Kram från Ulrika

Av Ulrika - 12 januari 2022 17:00

Hej!

 

I måndags ställde jag en fråga till dig.

Undrade vad som var viktigt.

Sen den lilla smileysen vara med.

Inget mer.

 

Tror det var en ganska viktig fråga

även för mig. Vi behöver nog fundera

på detta. Leva efter detta.

 

Just när jag skriver de här raderna vet jag

inte om jag fick något svar. Hoppas i alla

fall att du har tänkt och funderat.

 

Det kommer kanske en annan fråga en anan dag.

 

Kram från Ulrika


Av Ulrika - 10 januari 2022 17:00

  

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards