Alla inlägg under november 2011

Av Ulrika - 27 november 2011 22:47


Han ger mera nåd, när min börda blir större. När arbetet växer, mer kraft Han beter. Vid ökade trångmål Hans kärlek fördubblas. När prövningar möta sin frid Han mig ger.

Hans kärlek är gränslös, Hans nåd är oändlig. Hans kraft ingen människa utforskat än. Ty av sina väldiga, eviga skatter Han giver och giver och giver igen.

När allt vad vi ägt utav mod synes svika, när kraften är tömd, fastän dag ej är slut. När vi har nått botten av tillgångar egna, Vår Fader då endast begynt att ge ut.

O Jesus, för Dig vill jag öppna mitt hjärta, i tro ta emot av de skatter Du ger. Och sedan ge ut, ty ju mera jag giver, så strömmer välsignelsens flod ännu mer.

Av Ulrika - 25 november 2011 12:48

Sedan sade han: "Tag pilarna!" När han hade tagit dem,

sade han till Israels kung: "Slå på jorden!" Denne slog tre gånger,

och sedan slutade han. Då blev gudsmannen vred på honom och sade:

"Du skulle ha slagit fem eller sex gånger, ty då skulle du ha slagit arameerna,

så att de hade blivit tillintetgjorda. Nu kommer du att slå arameerna bara tre gånger." 

2 Kung 13:18-19


Idag på morgonen läste jag detta ord i andaktsboken.

Sen hade de en kort utläggning om att ”vi stannar halvvägs”

och liksom inte utnyttjar allt. Allt det goda som Gud har där för oss.


Jag kunde känna lite missmod eller ”rygga bort”-känsla

när jag läste orden. 


Vad dum man är tänker jag. Vågar inte, kan inte...

Ska jag tro mer? Göra mer? Börja ”gå på vatten”?

Är jag bara halv annars?


Så tänkte jag på fiende. På att jag tror man själv är största fienden.

När man dömer sig själv. Tycker man inte räcker.


Det kan jag känna lite sorg över. En hel del. Att vi luras att tro

att vi inte räcker. Att vi bara är halva.


Jag lurar mig själv ofta med det. Tänker att jag inte duger.


Kan liksom inte få ihop de orden med Gud. Att Gud skulle se oss

som bara halva. Att det vi gjort inte duger. För vi kunde ju gjort mer.


Så tänker jag inte Gud. Som dömande. 


Jag tänker Gud som lockande. Gud lockar oss.

Pröva en gång till! Heja på! 


Ja jag tror att Gud ju gärna vill att vi ska pröva igen,

men jag tror inte Han tvingar. Jag tror att Han lockar. 



T: Arne Höglund


/: Du er dig, og du duer.:/ 3x
Ja, du passer perfekt i Guds plan

Tynd som en tændstik,
rund som en bold
eller midt imellem.

/: Du er dig, og du duer.:/ 3x
Ja, du passer perfekt i Guds plan

Glad som en lærke,
vred som en hveps
eller midt imellem.

/: Du er dig, og du duer.:/ 3x
Ja, du passer perfekt i Guds plan

Kvik som et egern,
sløv som en snegl
eller midt imellem.

/:Du er dig, og du duer.:/ 3x
Ja, du passer perfekt i Guds plan


M: Arne Höglund


Av Ulrika - 22 november 2011 13:50

Vad jag glömmer. Har ett konto på youtube.

Skulle logga in där, men skrev fel. Flera gånger.


Till slut förstod jag att jag skulle behöva hjälp.

Och så var det en till kod man måste skriva av,

för att kunna fortsätta och få hjälp. Skrev fel. 

Såg liksom inte vad det stod.


Blir glad av händelsen ändå. Vad bra Gud är!

Han kräver inte lösenord av oss när vi vill prata med Honom.

Vägen är öppen.


Av Ulrika - 21 november 2011 21:20

Måndagar är "handlingsdag". Då när Mysingen och jag

går med vår nota till affären och handlar.


Vi skulle köpa toapapper. Hade sett på programmet "Plus"

att märket SERLA var bäst.


Så då skulle vi köpa det. Prisvärt är bra.


Det verkade som om många fler hade sett programmet,

och ville följa tipset. Vi såg pluseffekten. Hyllan var nästan

tom på papper.


Nu sova!

Av Ulrika - 18 november 2011 18:58

Lite vardag.


Klockan sju ringde mobilen till väckning.

Jag satte mig upp, men hur jag än försökte pricka rätt med armen

fick jag inte tag i den.


Var osäker på om jag ens kunde formulera tankarna jag hade

till ord. Så jag övade prata.


Kände mig lite vinglig, men sen, efter ett tag gick det bra.

Jag var och tränade. Träffade härliga S och åkte hem med

en av mina favoriter. 21 oktober kom snön förra året.


Nu ta helg!

Av Ulrika - 17 november 2011 17:47

 

Av Ulrika - 16 november 2011 21:46

Det saliga skådandet.


Igår när jag hade fått sprutan gick jag i säng tidigt.

Kunde inte göra så mycket, men tänka. Skådandet.


Tänkte på beslut. Att det är viktigt vad vi väljer att se på.

Hur vi väljer att se. Om vi ser med skepsis eller nyfikenhet?


Idag på morgonen tänkte jag mer på skådandet.

Att det på sätt och vis faktiskt krävs mer att välja att blunda.


Tycker det är konstigt när man inte ser Gud.

Ser Gud i naturen. I djur man möter. I människor.


Nu ska jag sova... Det var bara en sak jag tänkte på.

Att ta in det vackra som Gud gjort. Det runt om dig.

Där ser du spår från en kärleksfull skapare.



Av Ulrika - 15 november 2011 17:36

Det saliga skådandet.


På söndag är det rubriken. På kyrkoåret.

Att bli förtjust eller säll. Lycklig.

Vid vadå? När händer det?


Vid skådandet. När vi ser, tittar, betraktar, iaktar, kollar, synar och beser.

Visst får du olika bilder framför dig när du läser de olika orden?

Så är det i alla fall för mig. Tycker nog bäst om se.

Att vi får se på Jesus. Se. 

Men jag tänker att du är lika välkommen att betrakta.

Att titta noga. Undersöka. Vem är Han den där Jesus?


Önskar så mycket att du ska få känna glädje när du betraktar.

Att jag ska få upptäcka mer. Du ska få upptäcka.

                                                                                                                                                                                                             






















Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards