Alla inlägg under januari 2014

Av Ulrika - 31 januari 2014 10:00

Jag är rik   Har så många texter som jag skrivit 

och sparat. Undrar hur jag skulle känna om datorn

gick sönder.   Här är något jag hade på radion

2012 om att Jesus skapar tro.

 

 

Jag tycker om att läsa texterna för söndagarna med tanke

på kyrkoåret. Idag är temat Jesus skapar tro

Jesus skapar tro. Och så vill jag säga något om det.

Det är Jesus som skapar tro. Inte du. Ofta kanske det kan

vara så att vi själva försöker bygga upp oss, intala oss tro,

men först är det Jesus.

Det är Jesus som skapar tro. Till Honom, till Jesus, får du

och jag komma. Vi får berätta hur det är. Hur vi känner.

Visst kan det nog vara bra att intala ibland. Att påminna sig.

Tänka på Jesus, vad Han gjorde, vad Han gör och lär. Men jag

vill helst inte lägga skuld på dig och mig.

Som ett krav att så här mycket måste du tro. Bara det duger.

Jag tänker på en berättelse i Bibeln som handlar om en pappa

och hans son. Pojken var sjuk. Pappan kom till Jesus och bad

om hjälp. Han ville tro, men på något sätt verkar det som om

han inte helt litade på att hans tro räckte. Så han sa till Jesus:

Genast ropade barnets far: "Jag tror. Hjälp min otro!"
Mark.9:24

 

Jesus lyssnade på bönen. Pojken blev frisk.


Jesus lyssnar på vår bön. På din bön. Även när det gäller att vi

känner att vi behöver mer tro. Kanske tro för en speciell sak.

Av Ulrika - 30 januari 2014 10:00

Gunilla - sammansatt av orden gunnr och hild som båda betyder strid.

Gunhild - fornnordiskt namn som betyder stridsmö och har även utvecklats

till formen Gunilla.

 

(Hämtat från Wikipedia)

 

Ordet strid kan väcka känslor. Det är många människor

som tvingas leva i en slags strid.

 

Hur och vad ska man göra när man hamnar där.

 

Tänker på en sång så här på en namnsdag.

Önskar oss känna ro i striden och kampen vi är i.

 

 

 

Av Ulrika - 29 januari 2014 10:00

Men David tog i förteckningen inte upp dem som 

var under tjugo år, ty HERREN hade lovat att han 

skulle föröka Israel som stjärnorna på himlen.

1 Krön.27:23


Det här kapitlet tar upp en hel mängd namn.


Visst var det nog en lite udda vers jag valde läsa?!


Två saker tänker jag på…


Tänk om det inte är som nummer två :). Tänk om
David inte tog med dem som var under tjugo för 

att de inte var viktiga. 


Jag tror mer på nummer två. :) Ja att han omöjligt

kunde räkna för det var så många. Det blev så som 

Gud sagt.


Jag märker att jag ofta hamnar i tanke om löfte.


Att mer och mer få börja tro och lita på löften

som Gud har gett. 


Påminn om och om igen, och se.


Den tanken tar jag med mig från kapitel 27. 

Av Ulrika - 27 januari 2014 17:58

Kontraster. Det är temat på fototriss den här veckan.
Bered dig på funderande.

Tre foton ska jag ha med förstås, men mest funderande.

Det där dimmiga är ”återvinningsbild”.


 

Visst är vi väl värda att ha kontrast i vårt liv?
Tänker på värd att inte alltid vara grått och nedstämt.
Vi är värda att få känna ro, frid, glädje och gott också
tänker jag.

Tycker inte om när livet känns ”dimmigt” och man
inte får ordning. Vi behöver kontrast. Behöver få veta
när det är morgon och när det är kväll. Behöver veta
när vi ska äta. När vi ska ta hand om oss. När det är
tid för vila. Det kom jag att tänka på när jag läste
kontrast.

En av Mickes skulpturer ”Upplysning” kanske kanske
kan tala på något sätt om kontrast?


 





Det är en man där. Han läser tidningen, och håller även
mobilen vid örat, samtidigt som han går.

Verkligen inte kontrast. Inte tid att låta sig göra en sak
i taget.

En tredje bild… vår gamla ”Tiny”. Bilen som inte finns
längre. Vi tog kort på Tiny när han hade nya ljus.


 

... Kanske behöver vi ibland ge oss tid att skapa
kontraster i vårt liv? Tid att sova. Tid att vara vaken.
Tid att äta. Tid att ta hand om oss. Tid att vila.

Unna dig, jag ska, att få tider i livet med kontrast.
Som är tydliga. Tider när du får vara hel.

Av Ulrika - 27 januari 2014 10:00

Dokumenterat.

 

Förhoppningsvis kommer du till sidan som

handlar om dokumentation av vår utställning.

 

Det är i alla fall jag   som grejat med den.

Annars får du, om du vill, pröva att gå till

dokumenterat på annat sätt. Om inte länken

fungerar...

 

Vi kan nog mer få tro på oss att vi kan lära oss.

Önskar dig orka.

 

På söndag förresten, då är det radio för mig.

Av Ulrika - 26 januari 2014 10:00

Det här är evangelietexten för idag.


Så kom han tillbaka till Kana i Galileen,

där han hade gjort 
vattnet till vin. En man i

kunglig tjänst hade en son som låg 
sjuk i Kapernaum. 

När han hörde att Jesus hade kommit från 
Judeen till

Galileen, gick han till honom och bad att han skulle


komma ner och bota hans son som låg för döden.

Jesus sade till 
honom: "Om ni inte ser tecken och

under, tror ni inte." Mannen 
sade till honom: "Herre,

kom ner innan mitt barn dör!" Jesus 
svarade: "Gå, din

son lever." Då trodde mannen det ord som Jesus 
sade

till honom och gick. Och medan han ännu var på väg,

möttes 
han av sina tjänare som sade att hans son levde. 

Han frågade vid 
vilken timme han hade blivit bättre.

De svarade: "I går vid sjunde 
timmen lämnade febern

honom." Då förstod fadern att det hade hänt 
just den

timme då Jesus hade sagt till honom: "Din son lever."

Och 
han själv och hela hans familj kom till tro. Detta

var det andra 
tecknet som Jesus gjorde sedan han hade

kommit från Judeen till Galileen.


Joh.4:46-54



Det handlade om när Jesus kom tillbaka till en

plats 
Han hade varit på tidigare.


När man hörde om det förstod man chansen.

Att Jesus
kunde komma med läkedom.


Jesus hade ett rykte. Man visste att det kunde

hända 
saker runt Honom.



 

En del tänker jag att den här mannen i kunglig

tjänst 
tog ett slags steg när han bad Jesus om hjälp.

Det verkar
som om han kanske inte var helt säker först,

men han prövade.
 Han tog ett steg.


Han fick inte se att Jesus gick till pojken och

lade händerna
på honom. Men han litade på Jesu ord.


Vi behöver säkert mer börja lita på ord Jesus talat.


Fastän vi inte ser än. Jag behöver.

 

Min blogg :) Kom att tänka på en sak om att tro


även då det inte riktigt känns helt säkert? 
Önskar oss

få tro på det som kanske känns
omöjligt.

Tidigare inlägg.

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards