Alla inlägg den 29 augusti 2021

Av Ulrika - 29 augusti 2021 14:00

Hej du underbara människa. Du som är älskad. Du som är tänkt att få fortsätta. För två veckor sen skrev jag om Tro och liv. Om tro och liv då, tro och liv nu samt tro och liv och sen. Det skulle kunna hända att du fortfarande tänker på orden. Att du låter dem bli viktiga för dig. Det skulle göra mig glad.

Om två veckor från nu, räknar jag med att prata om att Ett är nödvändigt. Jag hoppas att det blir av. Jag har inte läst texterna än, men jag känner i mitt hjärta att jag ser fram emot det. Ja, tänk att få göra det som finns i ens hjärta och vilja. Det blir något bra när du låter dig göra det. Särskilt när det är saker som Gud har lagt i ditt hjärta.

 

Jag har satt varannan vecka som ett mål för mig. Varannan vecka kommer det troligen en film, eller som här - en text. Varannan vecka kommer det någon slags predikan, eller mer fundering, från mig. Jag tror förresten att vi kan få må bra av att sätta mål. Ja, jag tror det är nyttigt för dig att sätta mål.

Idag ska jag försöka att dela några tankar om att vara medmänniska.

Att vara en nästa, medbroder, medsyster och like. Att vara en like är att få vara en som känner sig jämställd. Jag hoppas att du får den känslan när du läser från mig. Jämställd. Jag är inte bättre än dig. Jag är inte heller sämre än dig. Vi hör liksom ihop. Människor älskade av Gud. Människor kallade av Gud.


Ja, du är kallad att vara en medmänniska. Du är också kallad att låta andra vara det. Du är kallad att vara en medmänniska. Tror ordet fastnat hos dig nu.  

Vi börjar med Gud. Det är Han som har visat oss vad kärlek är. Det är Han som är vårt föredöme. Det är Honom som vi vill bli lika.

Guds kärlek och vår
Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud.  Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek.  Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom.  Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.
1 Johannes 4:7-10

Ordet som vi läste nu är ett ord hämtat i enligt kyrkoåret och framför allt hämtat ur Bibeln. Denna älskade bok. Ytterligare en text idag, enligt kyrkoåret, är från Lukas där Jesus berättar om Den barmhärtige samariern. Här kommer den texten. Jesus är här tillsammans med lärjungarna och en laglärd kommer till dem.

När de var ensamma vände sig Jesus till lärjungarna och sade: "Saliga är de ögon som ser vad ni ser.  Jag säger er: Många profeter och kungar ville se vad ni ser men fick inte se det, och höra vad ni hör men fick inte höra det.”

Den barmhärtige samariern
Sedan kom en laglärd fram för att pröva honom och frågade: "Mästare, vad ska jag göra för att få evigt liv?" Jesus sade till honom: "Vad står det skrivet i lagen? Hur läser du där?" Han svarade: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv." Jesus sade till honom: "Du svarade rätt. Gör det, så får du leva."

Då ville mannen rättfärdiga sig och frågade Jesus: "Vem är då min nästa?" Jesus svarade: "En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och råkade ut för rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lämnade honom där halvdöd.
En präst råkade komma ner samma väg, och när han fick se mannen gick han förbi.  På samma sätt var det med en levit. Han kom till platsen, såg mannen och gick förbi.

Men en samarier som var på resa kom också dit, och när han såg mannen förbarmade han sig över honom. Han gick fram och hällde olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, tog honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav till värdshusvärden och sade: Sköt om honom. Och kostar det mer ska jag betala när jag kommer tillbaka. Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som råkade ut för rövare?" Han svarade: "Den som visade barmhärtighet mot honom." Då sade Jesus till honom: "Gå du och gör som han.”
Lukasevangeliet 10:23-37


  


Den barmhärtige samariern var verkligen en medmänniska. Kanske var det till och med så att andra människor ansåg denna person vara lite mindre värd. Inte kunde väl han. Han var ju en samarier. Det visade sig ändå tydligt att det var just han som blev den som hjälpte. Han var en medmänniska.

Du och jag är kallade till det. Du är kallad. Du behöver inte längre fundera så mycket. Vad ska jag göra? Vad har Gud tänkt?

Det är sant att Gud kan ha en särskild speciell och personlig kallelse till dig. Den har du rätt att söka. Utanför det behöver du veta att du är kallad att vara en medmänniska. Så enkelt är det. Det är en allmän kallelse för dig och mig. Du är kallad att vara en medmänniska.

Vet du? Jag råkade göra filmen innan jag skrev till dig. Kanske lite dumt. Försök att titta på filmen så förstår du det där med att ta ett steg tillbaka. Sök efter Lillavattenslangen på youtube.

När vi är medmänniskor behöver vi kunna ta ett steg tillbaka inför andra människor. Det känns som en viktig egenskap hos en medmänniska.

Jag är också säker på att du och jag behöver ta ett steg tillbaka inför Gud. Ta ett steg tillbaka inför Gud.

Minns du att jag påminde dig om att du är kallad av Gud att vara en medmänniska. Kallad av Gud.

Jag vet, i mitt eget liv också, att de där orden kan ställa mycket undran. Vad? Vad ska jag göra? Vad var det Gud tänkte?

Kan vi då inte först ta ner det till det allra enklaste. Du är kallad att vara en medmänniska. Kanske bara lämna ett leende till någon. Kanske ett hejarop. Kanske kan du hjälpa med något? Bära kassen? Tända lampan?

Utöver det… Jag tror på kallelse från Gud. En alldeles speciell och personlig kallelse. Till just dig. Du är alltid välkommen att söka där. Fråga och prata med Gud. Han älskar dig. Han har de allra bästa tankarna för dig. Han lägger längtan och vilja i dig.

för det är Gud som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja ska ske.
Filipperbrevet 2:13

Ibland kan känslor komma då det känns som om det mest bara är omöjligt. Jag är en av dem som vet att sådana tider kan komma. Stanna då upp en stund. Ta ett steg tillbaka och lita på att det är Gud som gör. Gud som hjälper. Han kallar dig.

Och jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också ska fullborda det till Kristi Jesu dag.
Filipperbrevet 1:6

Tack för att du finns och tack för att du läste. Tryck gärna på hjärtat om du gillade texten. Jag hoppas skriva om två veckor igen. Om att Ett är nödvändigt.

Kram från Ulrika








Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards