Direktlänk till inlägg 5 oktober 2012

Jag tror på Gud Fader allsmäktig

Av Ulrika - 5 oktober 2012 10:00

I skolan har vi haft en uppgift. Eftersom

jag har förtroende för dig klistrar jag in texten

jag skrev här. Läs om du vill!

 

 

Jag har funderat. Hur ska jag försöka göra denna uppgift på

ett bra sätt? Det är en av trosartiklarna som både väcker motstånd/utmaning

hos mig samt tilltalar mig mycket, kanske mest. Så lite olydigt har jag delat upp

min text på ett lite annorlunda sätt. Förlåt. Hoppas ok.

Vi tror på Gud Fader allsmäktig

Jag börjar med att tala om att trosartikeln på något sätt väcker motstånd hos mig.

Eller kanske mer rätt uttryckt utmanar orden mig. För de kan absolut väcka tankar,

och jag vill gärna skriva att du och jag får ställa frågor till Gud. Vi får boxa på Honom.

Vadå allsmäktig? Vadå kan allt? Det var främst när jag läste i ”Levande teologi” som jag

kom att tänka på att det ju kanske kan vara ett problem att säga att Gud är allsmäktig samtidigt

som det finns så mycket lidande av olika slag. Glad att en av frågorna var hur trosartikeln angår

ditt (mitt) liv. Ja för orden gäller ganska mycket i mitt liv tänker jag. Nu när många vet att jag har MS.

Kanske inte så många vet om löftet jag fick för ungefär fjorton år sen att jag skulle bli frisk (från min MS?).

Men nu vet ni. Hur ställer jag mig till orden i trosbekännelsen då? Om att Gud är allsmäktig och att jag

fortfarande är sjuk. Hur kan det hänga ihop? Eller är jag egentligen sjuk tänkte jag på

(därför frågetecknet vid MS)?

Gud har nog på alla sätt och vis visat sin allmakt i mitt liv redan. Jag är kvar. Och jag har livsglädje.

Det är väl ett stort allmaktsunder tänkte jag på. Om man skulle ta bort ordet ”allsmäktig”, skulle jag tilltalas

mer av den då? Då har jag ju inte längre ett ansvar att bli frisk för Gud kan inte. Hör du hur dumt det låter? 

Jag har inte ansvaret för att bli frisk. För att Guds ska kunna visa sin makt. Däremot kanske det handlar lite

om att våga ge Gud plats i sitt liv? Jag skulle inte börja gilla den mer om ”allsmäktig” togs bort,

jag skulle tycka det saknades något.

Nu kommer jag till andra delen. Fortfarande Gud Fader allsmäktig.

Jag tror det slutar med att orden mest tilltalar mig, trots utmanande innan.

Kanske kan det höra ihop? En slags ”hatkärlek”? Vetskapen om att Gud är

allsmäktig ger mig trygghet. Särskilt när jag även tänker på att Gud ju aldrig

skulle våldföra sig på eller tvinga för att visa sin makt. Det ger mig trygghet.

Tänk att vi får tillhöra Gud Fader. Han som har all makt. Gud som bryr sig om.

Gud som vårdar sig om oss, om dig. Det står inte i trosartikeln att Gud vårdar sig om oss,

men det gör Han. Gud vårdar sig om oss, och det är Honom vi får tillhöra. Det är ord som

passar in i min tro. Att Gud är allsmäktig och att Gud är som en Far till oss. En Far som älskar

och som vill det bästa. Det ger mig trygghet. Så tror jag och vill lära mig tro mer. Blev också

uppmuntrad av texten om Gud Fader allsmäktig i ”Lilla katekesen”. Om Gud som Far.

Jag har lärt mig att när jag berättar om Gud som vår Far, att det inte alltid låter positivt.

Jag blir ledsen när jag förstår att det är så ibland. Att det finns några pappor som inte är

pappor på ett bra sätt. Därför behöver vi vara visa när vi möter människor. Berätta att Gud

vill vara den allra bästa mamman eller vännen om det skulle passa bättre för människan.

För mig däremot vill jag helst ha kvar beskrivningen att Gud är som vår Far.

Trosartikeln skulle förlora värde om ”Far” försvann.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

5 oktober 2012 18:37

Men du -- förlåt om jag tänker högt lite -- att Gud är allsmäktig innebär ju inte att han alltid gör som JAG VILL. Planen med mig är kanske en annan. Att vara allsmäktig innebär väl bara att han KAN göra något.
Kan inte förklara varför sjukdom finns kvar om han nu är allsmäktig. Är det en fråga om att pröva tron? Är det för att det finns en plan för vissa personer där sjukdom -- hur grymt och oförklarligt det kan tyckas -- kan vara en del i denna plan. Att visa att personer även med svåra sjukdomar har kvar tron. Att tron inte sitter i hur jag har det utan att den baseras på annat. Att tro kan baseras på annat än hur JAG har det.

Bara några tankar så här på fredagskvällen...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Ulrika

5 oktober 2012 21:29

Glad för kommentar. Tack! När jag skrev blev jag på något sätt mer och mer medveten om att Gud är allsmäktig i mitt liv. Glad för den stunden. Bra som det är tänker jag. Tack för ord!

 
sölvi

sölvi

5 oktober 2012 22:44

Hejsann...
Detta med att Gud är allsmäktig,har jag också funderat mycket på,varför inte Gud gör nåt åt allt lidande i världen.Men bibeln säger ju att "denna världen är i den ondes våld"...? Och att Gud en dag skall "återta makten",eller hur man nu skall beskriva det! :) När Jesus kommer tilbaka,då,som det står...
Jag har också en del saker som jag inte begriper varför inte Gud har gjort nåt åt...Men,jag tror inte vi får alla svar i detta livet.
Men jag är tcksam för allt Gud HAR gjort i mitt liv...
Önskar dej en underbar helg.Ha det så bra./Sölvi

http://kristenbloggen.blogg.se/index,html

Ulrika

6 oktober 2012 17:19

Fina du! Den här texten skulle jag skriva till grundkursen. Kanske förklaring till Gammelsmurfen också? Skulle skriva två trosbekännelser. Utmaning/tycka om. Texten är här. Ska kolla mer på din sidaSölvi, känner igen dig mer och mer. Glad för tacksamhet du har för vad Gud gjort! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - Onsdag 24 april 15:54

Hej!   Jag skrev ju en bok. Lite godis - en andaktsbok från mig till dig. En jättefin bok. En bok värd att äga. Har nu under ett halvår sålt den via https://www.litenupplaga.se/ men efter fredag 26/4 kommer den troligen inte finnas där längre.  ...

Av Ulrika - Tisdag 2 april 16:45

Idag läste jag en text i Femte Mosebok. Där fick vi läsa om att  Mose inte fick se det utlovade landet. Han fick inte se det som han så länge kämpat för.   Visst känns det ganska sorgligt att läsa texten, men på samma gång beskriver den lite ...

Av Ulrika - Måndag 1 april 15:13

Ja, jag vet att jag inte skriver här så ofta. Dels beror det ju på  arbetet med boken Lite godis en andaktsbok från mig till dig.    Den har funnits ett tag nu. När april är slut kan den inte köpas via nätet längre. Om du skulle köpa den bör...

Av Ulrika - 22 december 2023 13:56

Hej ni bästa!   Sist jag var här berättade jag om att texten fanns, men nu började arbetet med att sätta ihop.   Recito hjälpte mig i arbetet och den färdiga boken har funnits ett tag. Nu vill jag gärna visa för er. Kanske finns det någon ...

Av Ulrika - 10 juni 2023 17:25


    Ja den bilden kunde jag ta igår. Den visar på hur många ord jag skrivit.   Nu börjar arbetet med att sätta ihop dem till en bok.   Spännande. Roligt. Nervöst. ...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards