Direktlänk till inlägg 9 september 2012

Fototriss, mönster

Av Ulrika - 9 september 2012 14:22

Jag har nog lite fastnat i uppgiften på fototriss.   

På den sidan kan du se många många bra och duktiga

fotografer.

Jag är inte värst vidare bra fotograf, har inte ambitionen,

men jag tycker om tänka i tema.

Den här veckan är tema mönster. Jag tänkte på hur det

lätt kan vara så att vi får för oss att vi "måste vara i ett

speciellt mönster - bara då duger vi".

Kom att tänka på vår krysantemum. Verkar som om de

sprutar på ett medel så att den inte ska växa som den kan.

Ska stanna vid "bullig och gullig".

Vår krysantemum följde inte reglerna. Det där mönstret

om hur den skulle va?


 


Våga växa!   

En liten blomma såg jag och tog kort.

Den växte. Mitt på stenen. Det kanske inte

skulle vara så enligt mönstret? Men den klarade!

 

 

 

Den tredje blomman (det kanske blir ett tema blomma en gång),

som jag tänkte på med mönster är år förlovningsblomma (snart 7 år!).

Det kanske inte syns så tydligt, men vi fick flytta den till rymligare plats.

På tal om växa. Var inte rädd för att växa.

 

När jag tänkte på mönster så blev det om att
vi ibland sätter varandra i mönster på något sätt.

Inte låter varandra växa. Det vill jag tala emot.

Du är värd att växa!

 

 

 

Tack att jag får skriva här. Tack att jag får se vilka fantastiska

fotografer som finns. Om du klickar på länken nedan kommer

du till den fina sidan.

 

Fototriss





 
 
Tant Otto

Tant Otto

9 september 2012 15:57

Åh vilken fin tänkvärd triss du fått till. Det där med att låta alla växa fritt är viktigt för att man ska kunna utvecklas i livet...att behöva följa mallar, ramar mönster för att passa in är då för stereotypt...men så är en del att de vill att man ska vara enligt en norm för att man ska bli accepterad.
Alla borde duga som man är...förresten vem bestämmer vad som är normen?

Bra trissat...ska försöka kika in hos dig ibland ...för jag gillar ditt tankesätt och ditt sätt att resonera dig fram i ditt trissande :)

http://pomerans.wordpress.com

Ulrika

9 september 2012 16:11

Var det du som sydde? Känner att jag varit inne hos många och tittat nu. Så rörigt i huvudet. Tack för kommentar! Ja vem bestämmer normen? Vi kanske alla istället behöver påminna varandra att vi duger. Nu letar jag upp igen!

 
anemonen

anemonen

9 september 2012 16:21

Åh så fint du skriver om mönster. För visst är det så att man skall vara på ett visst sätt för att bli accepterad ibland. Man skall följa ett visst mönster. Tänk där har vi mycket att lära från moder natur. Hon har hur många mönster som helst. Tänk om vi skulle våga lite mera att göra egna mönster. Ha en fin söndag kväll. Ps trissen duger gott. Jag är inte heller någon större fotograf och det är inte min ambition heller. Bara ha kul med kameran inget annat.

http://karingafallan.blogspot.se

Ulrika

9 september 2012 16:37

Ja våga. Kanske handlar det en del om att försöka våga lite mer. Varje människa är ett fint mönster att ta vara på.

 
Marit Johansson

Marit Johansson

9 september 2012 16:28

Ja nog märks det att du gillar att tänka i teman, dina bilder tillsammans med texten är ju en lysande tolkning!

http://www.maritjohansson.se/blogg

Ulrika

9 september 2012 16:39

Ja jag gillar tänka tema. Är glad att få uppgift med det varje vecka. Hoppas kunna fortsätta. Kan nog inte låta bli.

 
Maria

Maria

9 september 2012 18:11

Så fint trissat både i ord och bild!
Ha en fin kväll!

http://airams.bloggplatsen.se

Ulrika

9 september 2012 20:35

Tack Maria! Önskar gärna även dig en fin kväll. Ett gott liv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - Onsdag 24 april 15:54

Hej!   Jag skrev ju en bok. Lite godis - en andaktsbok från mig till dig. En jättefin bok. En bok värd att äga. Har nu under ett halvår sålt den via https://www.litenupplaga.se/ men efter fredag 26/4 kommer den troligen inte finnas där längre.  ...

Av Ulrika - Tisdag 2 april 16:45

Idag läste jag en text i Femte Mosebok. Där fick vi läsa om att  Mose inte fick se det utlovade landet. Han fick inte se det som han så länge kämpat för.   Visst känns det ganska sorgligt att läsa texten, men på samma gång beskriver den lite ...

Av Ulrika - Måndag 1 april 15:13

Ja, jag vet att jag inte skriver här så ofta. Dels beror det ju på  arbetet med boken Lite godis en andaktsbok från mig till dig.    Den har funnits ett tag nu. När april är slut kan den inte köpas via nätet längre. Om du skulle köpa den bör...

Av Ulrika - 22 december 2023 13:56

Hej ni bästa!   Sist jag var här berättade jag om att texten fanns, men nu började arbetet med att sätta ihop.   Recito hjälpte mig i arbetet och den färdiga boken har funnits ett tag. Nu vill jag gärna visa för er. Kanske finns det någon ...

Av Ulrika - 10 juni 2023 17:25


    Ja den bilden kunde jag ta igår. Den visar på hur många ord jag skrivit.   Nu börjar arbetet med att sätta ihop dem till en bok.   Spännande. Roligt. Nervöst. ...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards