Alla inlägg under februari 2011

Av Ulrika - 28 februari 2011 17:56

De var nu på väg till Jerusalem, och Jesus gick först.

Mark.10:32


Ibland när man läser ett ord är det som om man

läser det för första gången. Även om man kanske 

läst just det ordet flera gånger.


Så hände när jag läste detta. Jesus gick först.

Dit där det svåra skulle hända. Där Jesus skulle lida.

Men Han gick först. Först!


Så tänkte jag på ditt och mitt liv.

Tror du inte att det är så att när du är med

om något som kanske känns svårt har Jesus redan

varit med?! 


Det tror jag. Jag tror på att Jesus känner med oss.

Han vet om oss. Visst kan det kännas lite extra tungt

och ensamt ibland kanske, men Jesus är med.

Jesus lämnar inte. Jesus går till och med före

tänker jag.



Av Ulrika - 24 februari 2011 18:13

Jesus varnar för frestelse
Om din hand är orsak till att du kommer bort från Gud,

så hugg av den. Det är bättre att gå in i det eviga livet

med en hand än att med alla lemmar i behåll kastas i

helvetet, i den eld som aldrig slocknar. Om din fot får

dig på fall, så hugg av den. Det är bättre för dig att vara

handikappad för alltid än att med båda fötterna i behåll

marschera mot helvetet.Och om ditt öga får dig att synda,

så riv ut det. Det är bättre att gå in i Guds rike med ett öga,

än att ha båda i behåll och kastas i helvetets eld. Där kommer

plågorna aldrig att ta slut och elden aldrig att slockna. Som man

förbereder offerdjuren i templet med salt så måste också ni saltas

med eld. Salt är gott och nödvändigt så länge det verkar. Sen är det

värdelöst. Se därför till att ni inte förlorar er salthalt. Och lev i fred

med varandra.

Mark.9:43-50

Fortfarande Markus 9. De sista verserna i kapitlet.
Vad menade Jesus? Inte att vi ska hugga av på kroppen,
nej det tänker jag inte. Däremot bryta med.


Du är inte tänkt att komma bort från Gud -
om något för dig bort från Gud så bryt med det då.
Låt inte det som gör dig illa vara en del av ditt liv -
du är värd så mycket bättre.


Du får gärna läsa ett inlägg jag hittade.
Ska berätta för henne också att jag länkar.


Jag länkar och kopierar även in de sista raderna:


Bryt med det onda.
 
Det är vad Jesus säger till oss idag. Du är inte sån.
Detta hör inte hemma i den underbara skapelse som är du!
Jag vill att du ska vara en del av min kropp. Och det Jesus säger är:

Jag vill hjälpa dig att se och bryta med det som gör ont. Med det som är destruktivt. Med det som drar dig bort från mig. För ju starkare vi tar

avstånd från ondskan, desto färre lemmar får det ondas kropp att verka

genom. För ju fler människor vi tillsammans kan hjälpa till meningsfull

tillvaro, till hopp för framtiden, ju färre redskap får Djävulen för sitt verk,

ju färre lemmar får det ondas kropp. Låt oss stå på änglarnas sida i den kampen.




Av Ulrika - 23 februari 2011 19:26

Om jag kan? svarade Jesus. Allt är möjligt om du tror på mig.

- Jag tror, utropade fadern. Hjälp min otro!

Mark.9:23-24

 

Det var pappan som kom med sin son för att få hjälp av Jesus.

 

Tänkte på det nu - ser du att det är inte sonen som ber om tron?

 

Vad ofta det är att man som sjuk dömer sig själv att ha för lite tro.

Får nog sluta med det tänker jag. Bara slappna av. 

 

Sen är det också så skönt att få be om hjälp med tro. 

Att först få vända sig till Gud. Gud som kan. Gud som vet. 

Gud som känner. Gud som ÄR.

 

Funderade lite smått på hur vi kan stärka vår tro. 

Här är fyra små saker, säkert finns det fler sätt.

 

 - Tänka på det som vi redan har varit med om med Gud. 

Tacka för det Gud gjort. Det styrker att påminna.

 

 - Lära sig några bibelord utantill. Ord som talar om tro 

och om hur Gud är. Vad Han gör.  

 

Närma er Gud, så skall Han närma sig er. Jak.4:8

 

- Umgås med vänner som bygger tro för dig. 

Som är positiva och som uppmuntrar 

(det tipset fick jag när jag letade på internet).

 

- Börja testa att pröva tron. Pröva att be till Gud. 

Pröva att be Honom om hjälp. 


Av Ulrika - 22 februari 2011 13:28

 Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes till toppen av ett högt berg. Plötsligt förändrades Hans utseende mitt framför ögonen på dem. Hans kläder blev bländande vita, så att inget blekningsmedel i hela världen kan göra kläder så vita. Sedan visade sig Elia och Mose och började samtala med Jesus. Upphetsad ropade Petrus: Mästare! Här är det skönt att vara. Vi bygger tre hyddor! En för var och en av er. Han sa detta bara för att säga något, för han visste helt enkelt inte vad han skulle säga, och alla tre var rädda och förvirrade. Men medan han talade sveptes de in i ett moln, som sänkte sig ner och en röst från molnet sa: Han är min älskade Son. Lyssna till Honom! Då lärjungarna såg sig omkring var Mose och Elia borta, men Jesus var kvar hos dem. När de gick ner för bergs-sluttningen befallde Jesus dem att inte med ett ord nämna om vad de sett, förrän Människosonen uppstått från de döda.

Mark.9:1-9 (översättning Levande Bibeln)

 

”Här är det skönt att vara.” Så sa Petrus. Och ville stanna kvar.

 

Men Jesus visste bättre. Jesus ville gärna möta fler människor. Så de gick tillbaka.

 

Ner tillbaka. Där som de mötte sjukdom. Mötte lidande. Svårigheter.

 

Men också mycket glädje!...

 

Tror på att det finns glädje mitt i det som kanske uppfattas som svårt. Förresten - Jesus skickade ju inte ner lärjungarna själva. Jesus gick med.

 

Vi är inte kallade att bara stanna kvar i det goda. Visst får vi vara där. Men också... Kallade att hjälpa tänker jag. Med det vi har. Bara ett leende betyder mycket. 

 

 

 

 

Av Ulrika - 21 februari 2011 13:27

Idag var jag nästan som lite ledsen när jag vaknade.

Pratade med Gud. Åh vad jag älskar Honom!

Han förstår. Gud vet om känslor och tankar.

 

Tänkte stänga av radion, men bara lyssna lite först.

Nyheterna kom ju strax. Vet du vad?!

 

En sång spelades som jag behövde höra.

 

Om att vara välkommen. Välkommen för den man är.

Med det man har. Tänkte på ”Du är - det räcker”.

 

När jag hörde sången tänkte jag på hem med Gud.

Välkommen till Gud. Du är välkommen.

 

Hon sjunger att vi får stanna hur länge vi vill.

Jag tänker för alltid. Alltid får vi vara med Gud.

Alltid får du vara med Gud. Du är välkommen!




Vil at engler skal se deg, alt godt skal skje deg

stien du går på vil lede deg hjem
vil at glasset ditt fylles
sangen din hylles
drømmen og veien vil løfte deg frem


Måtte du når det gælder, få styrke som tæller
så du let kan mestre den vildeste strøm
måtte gyldne stunder, gi' øjebliks under 
jeg bli'r her og venter, du er velkommen hjem


Velkommen hjem
Velkommen hjem
Du kan bli her så lenge du vil, du er velkommen hjem
Vet du må gå, men husk hva jeg sa
Du vil forbli her i hjertet mitt og du er velkommen hjem


Men så må du nok takle og snuble og vakle
Og kæmpe med længsel i vind og i regn
Og når mørket vil ta deg, eie og ha deg
Kom hit ned bak åsen, du er velkommen hjem.


Velkommen hjem
Velkommen hjem 
Du kan bli her så lenge du vil, du er velkommen hjem
Vet du må gå, men husk hva jeg sa
Du vil forbli her i hjertet mitt og du er velkommen hjem


Velkommen hjem 
Velkommen hjem 
Du kan bli her så lenge du vil, du er velkommen hjem
Vet du må gå, men husk hva jeg sa
Du vil forbli her i hjertet mitt og du er velkommen hjem
Du vil forbli her i hjertet mitt og du er velkommen hjem

Av Ulrika - 18 februari 2011 15:58

På söndag har Leena och jag radio.

Håller på med lite förberedelser nu.


Kommer att spela bland andra Torkel Selin.


Av Ulrika - 17 februari 2011 12:40

Hälsa särskilt Petrus...

Det läser jag i slutet av Markus.

Tänk att Gud ser oss personligen.

Gud ser dig och vet och känner dig.

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards