Direktlänk till inlägg 25 december 2011

Det goda du gjort är inte förgäves

Av Ulrika - 25 december 2011 18:07

Idag på förmiddagen läste jag om Manasse.

Vad glad och tacksam jag är för stunderna.

Bara läsa. Bara vara. Behöver det. 

Kan tänka att det skulle vara bra för dig också.

Läsa i Guds ord. Bara vara. Det är du värd.


Manasse var tolv år när han blev kung, 

och han regerade femtiofem år i Jerusalem. 

Han gjorde det som var ont i HERRENS ögon, 

efter den avskyvärda seden hos de folk som HERREN 

hade fördrivit för Israels barn. Han byggde på nytt upp 

de offerhöjder som hans fader Hiskia hade brutit ner. 

2 Krön.33:1-3


De första verserna är inget roligt att läsa.

Ville bara ha med dem som bakgrund.


Lade du märke till att han gjorde tvärtemot pappa Hiskia?

Det ger mig tankar om föredömen.  De äldre kan vara föredömen, 

även de yngre. Du kan vara föredöme.


Och du som har försökt vara föredöme, det är 

värt det. Det är inte förgäves. Fastän det kan hända att 

”offerhöjder byggs upp igen” är det värt det som du har gjort. 

Var glad. Jag vet att Gud är glad för dig. Tror det.


HERREN talade till Manasse och hans folk, 

men de gav inte akt på hans ord.

2 Krön.33:10


Kan du känna kärleken hos Gud? 

Manasse gjorde mycket tokigt, 

men Gud gav ändå inte upp med honom. 

Han talade till honom och hela folket. 

Jag ser omsorg när jag läser.


Men när han nu var i nöd, bönföll han inför HERREN, 

sin Gud, och ödmjukade sig djupt för sina fäders Gud. 

Och när han på detta sätt bad till Honom, bönhörde HERREN 

honom och lyssnade till hans bön och lät honom komma tillbaka 

till Jerusalem som kung. Då insåg Manasse att det är HERREN som är Gud. 

2 Krön.33:12-13



Varför, varför? Ja varför ska det behöva gå så jättelångt  innan man kommer till Gud eller tillbaka till Honom. Varför?


Du kanske kan pröva redan nu?

Och vi kan läsa att Gud lyssnade.

Gud lät honom komma tillbaka.

Gud låter dig och mig komma tillbaka.

 
 
Ulrika

Ulrika

25 december 2011 18:15

ber om ursäkt att det blir så ful. Kan inte bestämma hur texten ska ligga. Ledsen för det.

http://vattenslangen.bloggagratis.se

 
Tolmia

Tolmia

25 december 2011 21:25

Jättebra läsning. Fast han gjort så mycket ont gav inte Gud upp om Manasse. Jag hoppas att jag på nåt vis är ett föredöme för de yngre. Svårt men hoppas ändå....
Ha en riktigt bra fortsättning på julen och fina mellandagar.

http://tolmias.blogg.se

Ulrika

26 december 2011 14:28

Åh tack! Ja du kan säkert få vara med och vara ett föredöme. Bara genom att vara den du är. Leva efter dina förutsättningar. Det betyder. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - Onsdag 24 april 15:54

Hej!   Jag skrev ju en bok. Lite godis - en andaktsbok från mig till dig. En jättefin bok. En bok värd att äga. Har nu under ett halvår sålt den via https://www.litenupplaga.se/ men efter fredag 26/4 kommer den troligen inte finnas där längre.  ...

Av Ulrika - Tisdag 2 april 16:45

Idag läste jag en text i Femte Mosebok. Där fick vi läsa om att  Mose inte fick se det utlovade landet. Han fick inte se det som han så länge kämpat för.   Visst känns det ganska sorgligt att läsa texten, men på samma gång beskriver den lite ...

Av Ulrika - Måndag 1 april 15:13

Ja, jag vet att jag inte skriver här så ofta. Dels beror det ju på  arbetet med boken Lite godis en andaktsbok från mig till dig.    Den har funnits ett tag nu. När april är slut kan den inte köpas via nätet längre. Om du skulle köpa den bör...

Av Ulrika - 22 december 2023 13:56

Hej ni bästa!   Sist jag var här berättade jag om att texten fanns, men nu började arbetet med att sätta ihop.   Recito hjälpte mig i arbetet och den färdiga boken har funnits ett tag. Nu vill jag gärna visa för er. Kanske finns det någon ...

Av Ulrika - 10 juni 2023 17:25


    Ja den bilden kunde jag ta igår. Den visar på hur många ord jag skrivit.   Nu börjar arbetet med att sätta ihop dem till en bok.   Spännande. Roligt. Nervöst. ...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards