Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Gud har varit i din situation för att kunna hjälpa dig.

Av Ulrika - 9 oktober 2011 10:00


You were broken that I might be healed

You were cast off that I might draw near

You were thirsty that I might come drink 

Cried out in anguish that I might sing 


How deep is Your love

How high and how wide is Your mercy

How deep is Your grace

Our hearts overflow with praise

To You


You knew darkness that I might know light

Wept great tears that mine might be dried

Stripped of glory that I might be clothed

Crushed by Your Father to call me Your own


 
 
Ingen bild

Johnny

9 oktober 2011 14:04

Smärtan efter korset är oändligt mycket värre, det handlar om en tid i dödsriket (helvetet)! Därför Svettades Jesus blod inför det som skulle hända. I Luk 22:44 läser vi: ”I sin ångest bad han allt ivrigare, och svetten droppade som blod ner på marken”.

Här har vi några versar ur Psaltaren som talar om djupet av Jesu situation:
”Ps 88:4 Ty min själ är mättad med lidanden, mitt liv har kommit nära dödsriket.
Ps 88:5 Jag räknas bland dem som far ner i hålan, jag är som en man utan livskraft.
Ps 88:6 Jag är övergiven bland de döda, lik de slagna som ligger i graven, dem som du inte längre tänker på, och som inte mer är i dina händer.
Ps 88:7 Du har sänkt mig längst ner i hålan, ner i mörkret ner i djupet.
Ps 88:8 Din vrede ligger tung på mig, alla dina böljors svall låter du gå över mig.
Ps 88:9 Du har drivit mina förtrogna långt bort ifrån mig, du har gjort mig förhatlig för dem, jag ligger fången och kan inte komma ut.
Ps 88:10 Mitt öga förtärs av lidande. HERRE, jag ropar dagligen till dig, jag sträcker mina händer mot dig.
Ps 88:11 Gör du under för de döda, kan skuggorna stiga upp och tacka dig? Sela.
Ps 88:12 Förkunnar man i graven din nåd, i avgrunden din trofasthet?”
Vi förstår väl att något fysiskt lidande aldrig kan sona ett andligt brott. Det kan inte ges någon befrielse i andlig mening om inte någon trädde in i andevärlden och sonade synden, som var ett andligt förfall. Detta förfall betydde att människan utan Guds nåd är synd. inte bara gör synd i så där största allmänhet! Det är därför ingen människa kan klara av att säga sig vara utan synd om vi kan se oss själva som vi är. Någon trädde alltså in i andevärlden och sonade vår synd. (det är detta som beskrivs i Psaltarcitatet ovan.)
Jesu svåraste lidande, som vår ställföreträdare började efter döden i dödsrikets pinorum, som är tillrett åt djävulen och hans ”änglar”. Där betalade han det verkliga priset för vår befrielse. Han gjorde för oss vad vi absolut inte kunde göra för oss själva.
Han tog vårt straff som skulle kunna komma efter döden! Det är klart och sonat!
Detta är vad Jesus egentligen gjorde!

Ulrika

10 oktober 2011 17:59

Tack Johnny för att du skrev och tog tid att skriva. Nej jag kan aldrig förstå vad mycket det var Jesus gjorde för oss. Dig och mig. Det som man själv lite löjligt kanske tycker ät jobbigt det känner Jesus också, och mycket mer ja.
Du skrev om att jag kanske inte håller med det du skrev. Jag kanske är lite dum tänker jag. *rynkar pannan i stora veck* Förstår inte riktigt vad du menar om du skrev något jag skulle reagera mot?
I alla fall... vi är älskade av Jesus. Han vet att vi är människor.
Ta väl hand om dig!

 
Ingen bild

Johnny

9 oktober 2011 18:43

Ulrika,
Jag förstår att du har valt att inte kommentera min kommentar, men varför?
För att vi inte har samma syn på frågan som väcks av din rubrik?
Du behöver inte ta den öppet, min mailadress är joyoln@psicon.se.
Jag tror mig förstå att du inte kan ana hur djupt ner i mörkret Jesu offer var.
Men hör gärna av dig!

Ulrika

10 oktober 2011 11:35

Sanningen Johnny är att jag inte varit hemma i helgen, så jag har inte sett att kommentarer kommit. Såg att du skrivit långt och vill gärna läsa igenom ordentligt. Ta hand om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - Onsdag 24 april 15:54

Hej!   Jag skrev ju en bok. Lite godis - en andaktsbok från mig till dig. En jättefin bok. En bok värd att äga. Har nu under ett halvår sålt den via https://www.litenupplaga.se/ men efter fredag 26/4 kommer den troligen inte finnas där längre.  ...

Av Ulrika - Tisdag 2 april 16:45

Idag läste jag en text i Femte Mosebok. Där fick vi läsa om att  Mose inte fick se det utlovade landet. Han fick inte se det som han så länge kämpat för.   Visst känns det ganska sorgligt att läsa texten, men på samma gång beskriver den lite ...

Av Ulrika - Måndag 1 april 15:13

Ja, jag vet att jag inte skriver här så ofta. Dels beror det ju på  arbetet med boken Lite godis en andaktsbok från mig till dig.    Den har funnits ett tag nu. När april är slut kan den inte köpas via nätet längre. Om du skulle köpa den bör...

Av Ulrika - 22 december 2023 13:56

Hej ni bästa!   Sist jag var här berättade jag om att texten fanns, men nu började arbetet med att sätta ihop.   Recito hjälpte mig i arbetet och den färdiga boken har funnits ett tag. Nu vill jag gärna visa för er. Kanske finns det någon ...

Av Ulrika - 10 juni 2023 17:25


    Ja den bilden kunde jag ta igår. Den visar på hur många ord jag skrivit.   Nu börjar arbetet med att sätta ihop dem till en bok.   Spännande. Roligt. Nervöst. ...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards