Alla inlägg under januari 2009

Av Ulrika - 14 januari 2009 16:24

Här är en dikt av Mysing!

Av Ulrika - 13 januari 2009 18:44

Ja, det var så Mysing sa när han såg att jag tog kort på blomman. Det passar mycket bra. Idag har vi flyttat på den så att den får mer plats. Läs gärna "Sträck på dig".


Jag tänkte också på hur Gud vill göra platsen stor för oss. Gud vill att vi ska växa. Någonstans står det om hur Gud utökar platsen. Jag vill gärna be om det i mitt liv. Att Gud får vara Gud!

Av Ulrika - 12 januari 2009 16:53

Når jag skulle anmäla att det var fel på dörröppnaren i hissen

kunde jag inte ringa direkt till företaget. Jag var tvungen att

gå via kommunen.


Så är det i vardagen för mig, men så är det absolut inte med Gud. Jag menar att du och jag ju kan komma direkt till Honom.


Du behöver inte ordna och ställa på alla möjliga sätt eller gå via någon speciell person.


Just du får komma som du är till Gud. Han tar emot dig. När du har tagit emot det Jesus har gjort är vägen öppen för dig.



Det enda som bär när allting annat vacklar,
det är Guds nåd och hans barmhärtighet.
All jordisk berömmelse och glans den slocknar
när sist jag står hos Gud i härlighet.

Det enda jag vet det är att nåden räcker, 
att Kristi blod min synd, min skuld betäcker.
Det enda jag har att lita till en gång,
det är Guds nåd, Guds gränslösa nåd.


Det enda som står igenom alla tider,
är Kristi kors och blodets säkra grund.
Ty allt vad jag byggt av hö och strå det faller.
Det varar blott en kort, en flyktig stund.

Det enda jag har  inför den vita tronen,
det är en frälsad själ. Halleluja!
Och detta är nog ty all min synd blev sonad
när Jesus dog för mig på Golgata.

 ~Lydia Litell ~  
Av Ulrika - 11 januari 2009 16:21

Jag pratade igår om att vänta på Gud. Att vi kan få för oss att Gud inte är där. Att Han inte svarar eller bryr sig.


Idag när Mysing och jag åt middag skojade vi om att riset inte verkade bli så välsignat som det brukar.


Senare när vi skulle fika ringde det på dörren. Grannen kom med varsin pizza som han gjort. Du ser kanterna.


Tänkte på detta att Gud välsignar. Gud ger så mycket gott.


Han använde grannen nu. Mera ris, men i form av pizza.


Det som Gud välsignar dig med kanske kommer i någon oväntad form eller från något oväntat håll.


Jag vill gärna uppmuntra dig till att ha ögonen öppna och lita på att Gud finns där för dig.


Jag vill även gärna tipsa om ett utkast från mig. Där står det om att du inte får missa. Jag önskar att du eller jag inte ska missa att Gud har så mycket för oss. Gud har många välsignelser till oss tror jag.


Du får inte missa

Av Ulrika - 10 januari 2009 21:52

Häromdagen väntade jag hela dagen på ett telefonsamtal.
Men de ringde ej. Fast jag hade bett om det.

Tänkte på min relation till Gud och tider av väntan.
Ganska ofta kan det kännas som att man bara väntar.
Det händer inget. Gud gör ju inget känner man kanske.

När du är i en sådan situation vill jag gärna uppmuntra
dig och säga att du inte väntar förgäves. Jag väntar inte
förgäves.

När jag bodde i Mölndal skulle jag gå till
min ”vanliga” brevlåda. Men vet du vad?!
När jag kom dit hade de tagit bort den.
Man kan nästan säga att jag gick förgäves
till lådan.


Men du går aldrig förgäves till Gud.
Han är alltid där för dig.  

Och du väntar aldrig förgäves på Gud.
 
Ps.37:7a
Var stilla inför Herren och vänta på honom.

Jag är så glad att det står vänta.
I en tidigare översättning stod det hoppas.
Vänta här innebär för mig att då vet jag att
Gud kommer. Det kan ta ett tag, men jag kan
slappna av för jag vet att han kommer. Jag
behöver inte prestera fram att Gud ska tala.
Du behöver det inte. Bara vila. Låt Gud vara din Far.

Ps. På slutet är en del ett urklipp ur Gud talar.

Av Ulrika - 9 januari 2009 15:16



Det handlar om ICA Maxi igen. Resan dit tog ju en timme. Ganska lång tid åkte jag tillsammans med en kvinna som också skulle till ICA.

När jag åkte hem tänkte jag på att jag inte sett henne en enda gång. Maxi är ju i och för sig ganska stort, och jag orkar ju själv inte röra mig så mycket. Men ändå...

Kom att tänka på ett inlägg jag skrev om vad lite värme kan göra. Ja, tänk på människorna runt dig och var beredd att möta dem.

Nu när det är fredag och allt vill jag så gärna önska dig en fin helg!

When you're down and troubled
And you need some loving care
And nothing, nothing is going right
Close your eyes and think of me
And soon I will be there
To brighten up even your darkest night

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come running to see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there
You've got a friend

If the sky above you
Grows dark and full of clouds
And that old north wind begins to blow
Keep your head together
And call my name out loud
Soon you'll hear me knocking at your door

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come running to see you
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there

Ain't it good to know that you've got a friend
When people can be so cold
They'll hurt you, and desert you
And take your soul if you let them
Oh, but don't you let them

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come running to see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there
You've got a friend

Av Ulrika - 8 januari 2009 16:59

Det verkar som om ”ICA Maxi” är något speciellt för mig. Jag får ofta tankar till bloggen där. Mysing tycker att det är en mycket udda hobby att åka dit. Särskilt idag när resorna tog sammanlagt två timmar. Ja, ja, jag förstår att det är knasigt. Men samtidigt lite spännande... Är det något som Gud vill påminna mig om idag?

När jag väntade på återresan höll de på att ordna så att de automatiska dörrarna fungerade. De som öppnas när man kommer nära. Det var en hel del arbete.

Tänkte på Gud. Hur Han har öppnat vägen för dig och mig.

Det var ju inte så lätt. Gud tog det finaste Han hade.

Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting... som ni blev friköpta... utan med Kristi dyrbara blod" (1 Pet 1:18-19)

Du är så oändligt värdefull och Gud ville betala ett högt pris för dig. Han gav allt.

Av Ulrika - 7 januari 2009 21:23

Tänker på hur det är sant att Gud alltid ser dig. Han vet allt.  
Gud vet hur du känner. Lägger en länk på ett utkast jag hade när jag pratade om att Gud talar. Här.

Jag vill ju gärna ha med vittnesbördet jag tänkte på. Därför klipper jag in det här, men det finns i utkastet också.

Glöm aldrig att Gud ser dig.

Vittnesbördet
Så vill jag berätta om en sak som hände mig. Det är den händelsen som gett mig det jag ville dela med mig av idag. Jag tänker på en hemlighet som Gud viskade till mig. Jag tror att jag får berätta. Det kan vara som en liten uppmuntran för dig. Egentligen är det ganska barnsligt, men det betydde mycket för mig. Så här var det... jag var ute och gick. Jag trallade på "Bara den som vandrar nära marken". Några veckor senare var det "Jesus låt mig aldrig bli så stor". Dagen efter den sista gången hade vi familjegudstjänst (trallar inte varje gång). I predikan var det just de två sångerna som vi sjöng. Jag kände att Gud ser mig. Kanske barnslig tanke från mig, men det var precis som om Gud viskade en hemlighet, som bara jag kunde höra. Som bara Han och jag visste.
Gud kunde tala. Det var inte så att han ropade. Mer att han viskade. Det hände något i mitt liv. Jag kände mig sedd av Gud. Han ville tala. Det var inte så att han struntade i mig. Tänkte att jag klarade mig själv. Han visade att han bryr sig om mig. Han tog sig tid för mig. Det är viktigt att säga att det inte var något som jag pressade fram. Han visste precis vad jag behövde höra. Att jag behövde få veta att han är med mig. Han känner mig, och han känner dig.

Läs gärna en text som är som ett brev från Gud också.

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards