Alla inlägg den 12 september 2021

Av Ulrika - 12 september 2021 14:00

Hej du underbara människa! Du! Du som är älskad av Jesus. Du som är sedd och och du som är känd av Gud. Det finns bara en enda som är som du. Ingen annan kan ta din plats. 


Den här gången skrev jag texten innan jag gjorde filmen. Du kommer nog ganska ofta känna det som att jag talar till tittarna, men så klart tänker jag även på dig. Leta gärna upp Lillavattenslangen på youtube så kan du se om jag klarade att göra filmen. Nu tillbaka till min text...

Du behöver inte heller försöka att likna någon annan. Vara som henne eller som honom. Det blir bara jobbigt att vara i en sån jakt. Det blir stressigt.

Önskar att de orden skulle landa hos dig nu. Vara kvar där i ditt hjärta och i dina tankar. Du är bäst på att vara du.

Jag vet inte om du någonsin har läst i Psaltaren 139. Skriven av en man som hette David. Troligen har de flesta som brukar titta här läst den tidigare, men för dig som är ny vill jag läsa. Välkommen att lyssna. Vi läser först fem verser.


Herre, du rannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger ser du det, med alla mina vägar är du förtrogen. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt om det. Du omsluter mig på alla sidor
och håller mig i din hand.
Psaltaren 139:1-5

Vi läser några verser till. Bara för jag tänker att det är viktigt att du vet att du är älskad. Du är sedd och du är känd av Gud. Nu läser vi vers 13-18.


Du har skapat mina njurar, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var inte osynliga för dig när jag formades i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag bara var ett foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, formade innan någon av dem hade kommit. Hur ofattbara är inte dina tankar för mig, Gud, hur väldig är inte deras mångfald! Räknar jag dem är de fler än sandkornen. När jag vaknar är jag kvar hos dig.
Psaltaren 139:13-18

Jag skulle kunna stanna vid de orden. Du är viktig och du är älskad. Det kanske var just det som du behövde få höra idag. Tack för att jag fick säga det till dig. Du är bäst!


  

Innan jag nämner texterna för idag, ja texterna som är enligt Svenska kyrkoåret, så vill jag ta dig med till stunden då Jesus möter Marta och Maria. Det blir som att jag gör ännu en avstickare, men så är jag. Jag låter mig vara mig själv helt enkelt och tala det som jag tror är viktigt.

Marta var ganska mycket framåt tänker jag. Hon bjöd hem Jesus till sitt hem. Eftersom det var hon som bjöd kan jag lite förstå hennes reaktion. Den var inte jättekonstig egentligen. Det är klart att hon ville det bästa för Jesus. Därför var hon upptagen av sina förberedelser. Det är bara det att hon behövde sänka sina krav lite. Jesus hade inget krav på henne att hon skulle ordna allt det där som hon fick för sig att göra. Städa städa ordna ordna… Allt för en fin yta.

Som vanligt finns det en annan tanke bakom - så som det brukar bli för mig - Det där med ordnandet och fejandet kan få oss att må mycket bättre. När jag till exempel raderade många av mina filmer permanent fick jag känna att jag mådde bättre.Visst sa jag bra saker i filmerna, men de som på riktigt ville se hade nog redan sett. Jag har också känslor. Om bara 30 hade sett på tre år, eller nåt, borde nog inte filmen vara kvar. Jag städade. Jag mådde bättre.

Nu tillbaka till Marta och Maria. Jesus var hemma hos dem. Nu läser vi texten. Lägg märke till Marta. Lägg märke till Maria. Lägg märke till vad Jesus säger.


Jesus hos Marta och Maria
Medan de var på väg kom Jesus in i en by, och en kvinna som hette Marta tog emot honom i sitt hem. Hon hade en syster, Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord.  Marta däremot var upptagen med alla förberedelser, och hon kom fram och sade: "Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig att sköta allting själv? Säg nu till henne att hon hjälper mig." Herren svarade henne: "Marta, Marta, du bekymrar dig och oroar dig för så mycket. Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den ska inte tas ifrån henne.”
Lukas 10:38-42

Lade du märke till att Jesus sa orden? Sa orden om att ett är nödvändigt. Det som är temat för idag. För Honom var inte allt det där ordnandet och fixandet så viktigt. Då blev det mest yta. Här pratar Jesus istället om att det som är nödvändigt är att leva och vara nära Honom. Lära av Honom. Längta efter att vara nära. Tiden då det är du och Jesus.

Du vet nog att även jag behöver mina egna ord. Tänk att vi är välkomna att leva i den tiden. Jag och Jesus. Du och Jesus. Det är det nödvändiga.

På samma gång, i det som är världen, tror jag på att vi kan få må bra av att fixa och ordna. Men. Men det är inte det nödvändiga. Jesus är nödvändig. Han är obligatorisk och bindande för mig. Det skulle inte fungera utan Honom. Jag vet att jag har massor att lära. Jag är inte färdig, om man nu nånsin blir det… men jag vet på vilken sida jag står. Jag vet vad jag längtar efter. Önskar att även du vet vad du längtar efter. Vet vad som är nödvändigt för dig.


  

Nu ska vi äntligen gå lite till texterna som är för idag. I gamla testamentet läser vi ur Nehemja. Minns du att jag en gång pratade om att vi behöver ett? Du behöver få ha ett positivt , för att kunna gå framåt. Jag kan tänka att det är nödvändigt för oss.

Det är precis som om Nehemja skriver om att ett är viktigt. Så klart nämner han inte just de orden, men för mig… För mig kunde jag tänka på att ett positivt är bra att ha, ja kanske är det faktiskt nödvändigt?

Han påminner om Guds barmhärtighet. Han påminner om Guds Ande som en gåva. Han påminner om att Gud alltid har varit med. Jag är helt övertygad om att ett positivt är viktigt för dig och mig. Det är nödvändigt.

Men i Din stora barmhärtighet övergav Du dem ändå inte   i öknen. Molnpelaren vek inte från dem om dagen utan ledde dem på vägen, och eldpelaren lyste i natten på vägen de skulle gå.

Din gode Ande gav Du för att undervisa dem.  Ditt manna nekade Du inte deras mun, och vatten gav Du dem när de törstade.
 
I fyrtio år försörjde Du dem i öknen, och de saknade ingenting. Deras kläder blev inte utslitna, och deras fötter svullnade inte.
Nehemja 9:19-21

Vet du? Jag tror att jag hamnar i tanken då, nu, sen. Jag tror att det kan få vara en god inställning i vårt liv. Jag tror till och med att det kanske är nödvändigt för oss. Vi kan fortsätta för vi vet att Gud var med . Han har alltid haft omsorg.


I evangelietexten är det som om Jesus pratar om ett nu. Jag vet att Jesus vet det som är ditt nu. Jesus vet också det som är mitt nu. Minns med glädje den dagen då jag stod och diskade. Mitt där blev jag medveten om att Jesus såg mitt nu. Gud såg mitt nu. Det gjorde mig trygg.

Jag skulle nästan kunna säga att det är nödvändigt att få veta det. Att kunna få vila i att Gud vet om mig. En annan synonym till nödvändigt är att det är en grundförutsättning. Du behöver helt enkelt veta att Gud vet ditt nu. Du behöver inte känna rädsla för sådana ord. Du kan istället få känna dig trygg. Du är ju älskad av Gud. Låt det stanna i ditt hjärta att Gud vet ditt nu.

Så här säger Jesus:

Bekymra er därför inte och fråga inte: Vad ska vi äta? eller: Vad ska vi dricka? eller: Vad ska vi klä oss med?  Allt detta söker hedningarna efter, men er himmelske Far vet att ni behöver allt detta.  Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också. Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.
Matteusevangeliet 6:31-34

Jag kan förstå och även ana att det där med att leva i ett nu inte alltid är så lätt. Jag vet att när jag pratade om det förra gången, då när jag nämnde tro och liv - nu.  Den gången var det som om jag mest bara svepte över det. Idag ska jag försöka att göra lite annorlunda. Jag vill prata om ett nu för dig. Kanske är ett av de första stegen för dig, i att låta ett vara nödvändigt, bli att du tar på dig dina läsglasögon när du läser i Guds ord? Ta på dig läsglasögonen.

Det blir väldigt sant för mig. Jag ser inte utan mina läsglasögon. Jag kan knappt gissa mig till vad det står.

Nu lämnar vi de fysiska läsglasögonen. Kan du mer tänka att du behöver ta på dig de andliga läsglasögonen? Det är nödvändigt för dig. Du behöver ta på dem. Jag har samlat några extra Bibelord till dig. Kom att tänka på dem när det gällde att se och att låta det vara nödvändigt att se. Vi läser först bönen i Psaltaren. Tror jag kommer att göra det någon mer gång också. Be att Gud öppnar dina ögon. Det är nödvändigt.


Öppna mina ögon, så att jag
ser undren i din undervisning.
Psaltaren 119:18

Vet du. Det känns så roligt att göra iordning den här filmen till dig. Jag sitter på samma plats, som vanligt, men jag försöker att måla lite på min skärm, ja göra lite annorlunda. Jag prövar att dela Bibelorden tydligt till dig. Titta på Lillavattenslangen.

Nu fick du bibelordet om att be Gud öppna ögonen. Jag tror det är nödvändigt för dig och mig, så vi kan se mer av Gud. Jag är också säker på att vi behöver låta Gud se mer av oss. Det är nödvändigt.

Jag kom också att tänka på texten som handlar om den blinde mannen vid Betsaida. Eftersom jag tänker att Bibelns ord är viktigt för dig och mig kommer jag att läsa även det. Vi är fortfarande på avdelning nu. Jag vet att jag kan bli lite långsam, men jag tror att jag har något viktigt till dig. Vi läser först, och så kommenterar jag lite sen.


Jesus botar en blind
De kom till Betsaida. Där förde man fram en blind till Jesus och bad honom röra vid mannen. Då tog han den blindes hand och ledde honom ut ur byn. Sedan spottade han på hans ögon, lade händerna på honom och frågade: "Ser du något?” Han öppnade ögonen och sade: "Jag ser människorna, de går omkring men de ser ut som träd."  Då lade Jesus händerna på hans ögon igen, och nu såg han bra och var återställd och såg allt tydligt och klart.  Jesus skickade hem honom med orden: "Gå inte ens in i byn!"
Markus 8:22-26

Jag tror att anledningen till att jag ville ha med denna text är att Jesus fick göra en gång till. Jag vet inte om du har varit i den situationen att du bett och att du då så klart kände det som om allt skulle bli klart på en gång. Nu skulle jag se!!! Ändå är det som att du inte ser tydligt. Det är ju bara träd. Jag tror att jag vet att det finns sådana tider. Då när allt bara känns som träd. Jag ville ju se. Jag ville tro. Ändå verkar det hända ingenting.

I texten läser vi om att Jesus lade händerna på hans ögon igen. Det är så vackert med tanken om igen. Jesus rörde igen. En gång till. På nytt. Det kommer aldrig att vara kört för dig och mig, säger man förresten så nu för tiden? Det kommer aldrig att vara en sista chans för dig. Inte nu när vi är här på jorden. Inte för mig heller. Vi kommer alltid kunna få be bönen om att få ha öppna ögon så att vi kan se vad det är Jesus gör nu.

 

Öppna mina ögon, så att jag
ser undren i din undervisning.
Psaltaren 119:18

En annan sak från berättelsen om den blinde mannen i Betsaida är att Jesus säger till honom att inte ens gå in i byn. Ta med dig tanken om du vill. Skulle man kunna tänka att det som var byn förut var något som inte var bra? Där var han blind. Där var han plågad. Blinda på den här tiden hade det ju inte särskilt bra. Jesus bad honom att inte återvända till det. Kanske finns det något i ditt liv som du bör akta dig för att återvända till? Vi får och vi behöver få se att ett nu finns. Ett nu där vi får se hur Jesus är och vad Jesus kan göra. Vi behöver ett nu.

Jag gissar att jag redan har tipsat dig om att ha Bibelappar på mobilen. Där kan du läsa ord. Ord som bygger upp och ord som ger dig råd. Ord som kanske kan hjälpa dig att se att det finns ett nu.
Tänk om du och tänk om jag, ännu mer skulle ta vara på skatten som finns i Guds ord. Använd dina läsglasögon. Börja med något litet. Läs en gång till om du glömmer. Jag kan själv känna att jag glömmer.  Då läser vi igen. Vi vill ha ett nu. Det är nödvändigt för oss.


Öppna mina ögon, så att jag
ser undren i din undervisning.
Psaltaren 119:18

Nu har jag pratat om och om nu. Jag är i alla fall en av dem som ser och ser nu i Bibeln när jag läser. Jag tror att jag skulle vilja säga till dig att det kan vara nödvändigt för dig. Nu ska vi komma till tanken sen. Du vet nog redan att jag älskar tanken av sen. Ja, för jag tror att jag säkert redan nämnt det i en annan film. Sen. Om en stund ska vi läsa en enda vers från Episteln. Det är Paulus som skriver. Jag önskar att du skulle ta med dig att Guds ord är viktigt för dig. Ja, det är till och med nödvändigt. Det är en förutsättning för vårt fortsatta liv. Jag önskar också att du ska se att det finns ett sen. Det väntar något vackert för dig.


Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte?Jag ska göra en väg i vildmarken och strömmar i öknen.
Jesaja 43:19

Episteln. Nu kommer vi då till Episteln. Märker att jag ganska ofta kommer in på sidospår? Det finns så mycket jag vill säga till dig. Då, nu och sen. Du ska få vara med i ett bygge. Guds bygge.
Ville ha med ordet som är översatt enligt Bibel 2000. Där står det om byggstenar. Tänk att du och jag har gåvan att få vara med i ett bygge. Du ska få. Jag ska få. Det sker på olika sätt, men det är alltid Gud som är grunden. Ta på dig dina läsglasögon och se. Jag tror det är nödvändigt för dig att se att du ska få vara en byggsten. Jag tror att du är det redan nu, men tänk på sen. Se fram emot vad som ska komma.


Och nu överlämnar jag er åt Gud och hans nåderika ord, som har makt att bygga upp er och ge er arvet bland alla som helgats.
Apostlagärningarna 20:32  (Folkbibeln )

Och nu anförtror jag er åt Gud och åt hans nåderika ord, det som kan göra er till hans byggstenar och ge er arvslott bland alla dem som helgats.
Apostlagärningarna 20:32  (Bibel 2000)

Jag tror att det här blev en av mina rörigaste funderingar/predrikningar. Det fanns så många saker jag kom att tänka på. Så mycket som jag ville säga till dig. Kanske skulle det gå att sammanfatta med orden då, nu och sen. Jag tror att du kanske också minns läsglasögonen. Vi behöver ha dem på oss för att se att Gud var med . Han är med nu. Gud kommer också att vara med sen. Det är nödvändigt att du tar på dig dina andliga glasögon. Jag tror att en ny värld öppnas för dig när du gör det.


Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte?Jag ska göra en väg i vildmarken och strömmar i öknen.
Jesaja 43:19

Tack för att du tittade på min film. Blir jätteglad om du kommenterar. Jag tror att jag vill fortsätta med filmerna varannan söndag. Jag tror nämligen att det finns några som gillar. Ni är bäst.


Tack du som läste. Klicka gärna på hjärtat om du gillade texten.

Kram från Ulrika















Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards